人気の投稿

2017年8月12日土曜日

安部ねりさんのクリスチャン・マークレーに関するエッセイが来月号の文藝誌『新潮』に掲載されます

安部ねりさんのクリスチャン・マークレーに関するエッセイが来月号の文藝誌『新潮』に掲載されます。

クリスチャン・マークレーは安部公房の愛読者です。特に『方舟さくら丸』に登場するユープケッチャがお気に入りとのことです。

ゴミ好きで、リサイクル好きといふ一面も、安部公房に通つてゐる。安部公房文学の持つ「しなやかな優しさ」が好きだといふことですが、これは此の藝術家の作品に通つてゐるものなのでありませう。

クリスチャン・マークレーの美術展覧会が、「NEW LIFE:リプレイのない展覧会」と題して、現在札幌の「札幌芸術の森」 (札幌市南区芸術の森2丁目75)にて開催中。8月6日(日)から10月1日(日)までの開催です。



もし涼を求めて北海道へ行らつしやる読者がゐれば、会期中に訪ねては如何でせうか。

札幌芸術の森」のウエッブサイトは:http://siaf.jp/projects/new-life

クリスチャン・マークレーの人となりについては:https://ja.wikipedia.org/wiki/クリスチャン・マークレー

クリスチャン・マークテーへのインタヴュー記事は:http://www.art-it.asia/u/admin_ed_feature/iA2gWGzXUkqv0nhO3y4C/

この藝術家による演奏の動画です。動画の題名は、Christian Marclay on Night Music:https://www.youtube.com/watch?v=IIFH4XHU228

これを視聴しますと、

レコードーアナログの音ー循環ー同時並行演奏ー即興性ー偶然性ー音の変形ー作曲

といふ連鎖があます。動画をご覧になる読者は、ほかにも安部公房との共通性を色々と知ることができることでせう。

また、The Clockと題した動画の作品が:https://www.youtube.com/watch?v=xp4EUryS6ac

以下英文ですが、プロフィールをそのまま転載します:

Christian Marclay
プロフィール:
New York-based Christian Marclay was born in 1955 in San Rafael, CA and grew up in Geneva, Switzerland, where he studied at the Ecole Supérieure d’Art Visuel , eventually moving to the United States to complete his BFA at the Massachusetts College of Art. Marclay’s sculptures and installations have been exhibited in museums and galleries internationally and his work was also included in the 1999 and 1995 Venice Biennales and the 1991 Whitney Biennial. Marclay has been performing and recording music as an integral part of his work since 1979. Using phonograph records as his “musical instruments”, he mixes altered records on multiple turntables in a display of precise and abusive manipulations. He has performed throughout Europe, Japan, Canada and the United States and has collaborated with many composers and musicians including Elliott Sharp, John Zorn, Kronos Quartet and Sonic Youth. The relationship between sound and image is central to Marclay’s work. His work consistently plays with music and musical instruments, as well as the visualization of music. He has made sculptures from discarded CDs, melted vinyl records, sewn record covers together to create mixed media works and created installations with works depicting musical instruments from museum collections.





0 件のコメント:

コメントを投稿